iLeszno.pl reklamy
Porady

Jak zmniejszyć ryzyko zaginięcia lub opóźnienia bagażu?

Planujesz powrót z wakacji samolotem z bagażem rejestrowanym? Dowiedz się, jak przygotować się do podróży, aby zmniejszyć ryzyko zaginięcia lub opóźnienia bagażu.

Co możesz zrobić?

  • Oznacz bagaż, aby łatwo można było go zidentyfikować (możesz do tego użyć np. naklejki, pokrowca lub etykiety).

  • Skorzystaj z dostępnych na rynku urządzeń śledzących, dzięki nim już w samolocie będziesz wiedzieć, czy bagaż leci z Tobą.

  • Po zdaniu bagażu – upewnij się, czy dostałeś etykietę odpowiadającą miejscu Twojego lotu. Jeżeli pracownik się pomylił – zgłoś to od razu.

  • Podróżując z krótką przesiadką linia lotnicza może nie zdążyć przetransportować Twojego bagażu do kolejnego samolotu. Rozważ przesiadkę z dłuższym czasem oczekiwania.

  • Planujesz podróż z przesiadką z niskobudżetowym przewoźnikiem? Oni najczęściej nie oferują lotów łączonych. Oznacza to, że musisz odebrać bagaż z taśmy i nadać go ponownie na nowy lot – miej to na uwadze planując swoją podróż. Inaczej bagaż zostanie na pierwszym lotnisku.

  • Jeżeli rzeczy w Twoim bagażu są warte więcej niż ok. 7500 zł (1288 SDR) – zgłoś to podczas zdawania bagażu i poproś o wydanie specjalnej deklaracji uwzględniającej wartość Twojego bagażu. Usługa ta jest najczęściej dodatkowo płatna. Jeżeli tego nie zrobisz, a bagaż zaginie – nie uzyskasz wyższego odszkodowania niż 1288 SDR.

  • Uważaj, co przewozisz w bagażu. Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Przewozu wielu linii lotniczej – przewoźnik nie odpowiada za niektóre produkty przewożone w bagażu, m.in. (kosztowności i pieniądze, sprzęt elektroniczny, płyny – jeżeli butelka w bagażu się rozbije i poplami resztę rzeczy, linia może odmówić wypłaty odszkodowania, produkty szybko psujące się – np. wyroby spożywcze). Upewnij się, w regulaminie przewoźnika, za co jeszcze przewoźnik nie weźmie odpowiedzialności.

 

Jak postępować, gdy okaże się, że bagaż nie doleciał?

  • Przed opuszczeniem strefy tranzytowej – zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych. Być może otrzymasz na miejscu informacje, gdzie jest Twój bagaż oraz kiedy do Ciebie dotrze.

  • Poproś o wydanie raportu PIR – jest to dowód na to, że Twój bagaż nie dotarł.

  • W czasie oczekiwania na bagaż masz prawo kupić rzeczy pierwszej potrzeby (tj. bielizna, ubranie, środki higieniczne) – zachowaj paragony/faktury i wyślij je w reklamacji w ciągu 21 dni od odbioru bagażu. UWAGA! Linie lotnicze skrupulatnie oceniają, czy zakup był produktem pierwszej potrzeby. Twoje zakupy pierwszej potrzeby mogą być uzależnione od sytuacji.

  • Linia lotnicza powinna dostarczyć bagaż do wskazanego przez Ciebie miejsca. Podaj je podczas zgłaszania braku bagażu.

  • Przy odbiorze bagażu – sprawdź, czy nie został uszkodzony oraz czy niczego w nim nie brakuje. Wszelkie nieprawidłowości zgłoś kurierowi, który dostarcza bagaż i poproś o wpisanie tego na protokole odbioru.

  • Wyślij reklamację w terminie. Zastanawiasz się, jak ją napisać? Skorzystaj z gotowych szablonów - https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-do-linii-lotniczych/.

Źródło: konsument.gov.pl





Czytaj również

Wiadomości na sygnale
Wiadomości z rynku pracy
Wiadomości dla rolnika